سال گذشته در چنین روزهایی اصلا تصورش را هم نمی‎کردیم که قرار است چند ماه بعد، با ویروس نانجیبی دست و پنجه نرم کنیم که کار و درس و زندگیمان را مختل می‎کند! اولش که چند هفته‎ای کلاس‎ها روی هوا بود و همه سر در گم، اما مدتی بعد سر و کله سما و اسکای روم پیدا شد تا متوجه شویم اکنون در قرن بیست و یکم و عصر انفجار اطلاعات قرار داریم! بالاخره ترم 982 با همه کش و قوس هایش تمام شد، البته ناشکری نکنیم که برکاتی هم داشت؛ مثلا کمتر از دود پایتخت استنشاق کردیم و بیشتر صله رحم به جا آوردیم! حتی این وسط متوجه شدیم که برخی دروس واقعا ارزش برگزاری برخط را هم ندارند، چه برسد به حضوری! یا فهمیدیم که بازدهی کلاس‎های مجازی برخی دروس از برگزاری حضوریشان بیشتر است؛ البته راستش را بخواهید فکر نکنم آموزش دانشگاه هم این نکات را دریافته باشد!
خب، ولی الحق والانصاف دانشگاه مجازی مزایای دیگری هم داشته که چون دیگر برایمان عادی شده، توجهی به آن‎ها نمی‎کنیم؛ مثلا می‎توانیم همزمان با کلاس، هزار و یک کار دیگر نیز انجام دهیم، برخی که اصلا کارهای روزمره‎شان را روی ساعات کلاسی تنظیم می‎کنند، مثلا کلاس 14 تا 16 می‎شود زمان تناول ناهار و کلاس 16 تا 18 می‎شود زمان استحمام! راستی، این وسط بحث مطالعه را فراموش کردم، شما را نمی‎دانم، ولی من که بعد از کرونا سرانه مطالعاتی‎ام افزایش پیدا کرده است! حتی احساس می‎کنم بعضی دروس را خیلی بیشتر از زمانی که غیر مجازی بود فهم می‎کنم و یاد می‎گیرم!
در چنین شرایطی آدم و نهاد تفاوتی چندانی نمی‎کند، در کل دو دسته بیشتر وجود ندارند: یک دسته که کلا هوا کرده‎اند و کرونا سوارشان شده است؛ و دسته دومی که تهدید را تبدیل به فرصت کرده‎اند و سوار بر کرونا در حال تاخت و تاز هستند! حالا چند روزی هست که شنیده‎ام رویداد #دانشگاه_من به راه افتاده و این یعنی برخی از مدیران تصمیم گرفته‎اند تا دانشگاه را از دسته اول خارج و به دسته دوم وارد کنند. بنظرم جا دارد که بابت عادت شکنی دانشگاه به برخی عزیزان تبریک بگوییم، اما حالا نوبت دانشجویان است که وارد گود شوند. حقیقتا ما دانشجویان به خاطر دوری از دانشگاه قسمتی از هویت خود را فراموش کرده‎ایم، یا شاید هم داریم به شرایط عادت می‏کنیم، و چه بد دردیست درد عادت کردن! اما خوش به حال آنان که پیوند هویتی خود را حفظ کردند، همان هایی که یک روز در «رزمایش مواسات» رژه رفتند و روز دیگر «میثاقشان با شهدا» را محکم کردند و فردایش قلم به دست گرفتند تا «حیات» میراث آیت الله مهدوی را نشان دهند.

پست های پیشنهاد شده

Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات